Una xicoteta estada a Vistabella (Dia 2)

El segon dia que vàrem passar a la comarca de l’Alcalatén, va ser un dia de comiat, de records, d’aventurar-nos per conéixer més coses que ens pogueren atraure a tots quatre.

20140501_142741

A primera hora del matí ens vàrem acomiadar de Jordi i Mercé. Per a Jordi el dia 2 de maig no era festiu i havia d’anar a treballar. Les escoles que conformen el  CRA (Col·legi Rural Agrupat) de Penyagolosa; Les Useres, Vistabella i Atzeneta, havien organitzat una trobada.

Abans d’arribar a la trobada anàrem a vore dos llocs que a Andreu i a mi ens duien molt bons records ja que en un moment de les nostres vides varen ser importants. Així que mamprenguérem el viatge de tornada visitant primer de tot l’ Ermitori de Sant Joan de Penyagolosa i el Centre d’Interpretació del Parc Natural que es troba darrere de l’ermitori. Allí treballa el pare d’una alumna de Jordi i tinguérem l’oportunitat de vore una pel·lícula per aprendre coses de tota la flora i la  fauna que tenim al parc. També hi havia un xicotet museu, on coneguérem el passat de la comarca, en què la vida transcorria tranquil·la, amb un nucli principal que era el poble i un espai més extens ple de masos. Vàrem poder reconéixer alguns objectes que ens recordaven lleugerament la nostra infantesa, la dels anys setanta del segle passat, quan la vida era molt diferent, també als nostres pobles, a l’horta de València.

VISTABELLA DIA 2

D’allí anàrem a Xodos, un poble xicotet on s’acaba la carretera, però que a nosaltres ens duia molt bons records. Era per l’any 1999 quan Andreu i jo vàrem decidir anar a passar dos dies a l’Hostal Anna, allí vàrem conéixer la tranquil·litat duta a la màxima expressió, per la nit no sentíem ni els mussols. Allí començàrem a conéixer de la gastronomía de la zona. A l’Hostal Anna,  vàrem provar  el conill amb caragols i tòfona, un plat molt nou per a nosaltres. Mai havíem tastat junts estos dos ingredients, el caragol i el conill. També recordàvem unes bajoquetes ofegadetes, molt, molt tendres que ens van preparar. Tot amb productes casolans.  A totes i a tots us recomane aquest lloc, jo vaig tindre una molt bona experiència gastronòmica i una enorme amabilitat per part d’Anna i del seu home. Em vaig sentir com a casa. Volíem recordar i que els nostres fills foren testimonis d’una experiència viscuda i recordada amb plaer.

De Xodos, vàrem fer cap a Les Useres, on Jordi i Mercé es trobaven fent un recorregut pel poble amb els xiquets de l’escola. Andreu i Joan visitaren el Museu dels Peregrins. Tots els anys l’últim cap de setmana d’abril al poble de Les Useres se celebra una tradició que data de l’edat mitjana, on 12 peregrins i un guia (en representació de Jesucrist i els dotze apòstols) marxen en peregrinació penitencial fins al Santuari de Sant Joan de Penyagolosa. A Les Useres dinàrem juntament amb tots els xiquets i mestres de les escoles del CRA, i els nostres fills varen participar en els jocs que varen organitzar després del dinar.

20140502_163933

Amb un café, a un bar a Les Useres, ens vàrem acomiadar definitivament dels nostres amics, i vàrem continuar la nostra peregrinació particular per la zona. A les 5 de la vesprada ens vàrem trobar amb un poble on pareixia que el temps no havia passat. De colp i repent ens traslladàrem a l’any 1900. Tot era molt diferent. Havíem arribat a Vilafamés, a la comarca de la Plana Alta. Tots els anys, el cap de setmana de l’1 de Maig es fa una mostra costumista i el poble es submergeix en l’esperit, els vestits i els personatges que l’habitaven allà per l’any 1900. Molt interessant per a nosaltres, que vàrem poder viure una experiència especial. Joan i Mar s’ho van passar d’allò més bé. Les fotos ho diuen tot.

VISTABELLA DIA 21

Aquí a Vilafamés, ens vàrem aprovisionar de pa com el d’abans, d’oli d’oliva de la Cooperativa Penyagolosa i d’una mistela negra molt dolça i molt bona produïda ací, a la comarca. Tot comprat en comerços del poble que participaven de la festa.

I ja, a les 8 de la vesprada, vàrem agafar el cotxe i tornàrem cap a  l’horta.

Vàrem passar dos dies visitant llocs propers que moltes vegades desconeixem i que tenim molt a prop de la ciutat de València. Paga la pena descobrir-los, viure’ls i gaudir-los.